Строителство и ремонт - Балкон. Баня. Дизайн. Инструмент. Сградите. Таван. Ремонт. Стени.

Настолни военно-тактически игри. Настолни стратегически игри Настолни игри на военна тематика за деца

Накратко за статията:Забавлението на командира Почти всички са играли военно-тактически игри, които също са известни като wargames: местим армии от войници в детството, колекционираме модели на танкове и самолети в младостта си. А някои, като автора на тази статия, продължават да се занимават и живеят във военни игри, след като вече са завършили института. Феновете на военните тактически игри попадат в друго измерение, друг свят. Целта на тази статия е да запознае читателите с този свят, който е тясно свързан както с научната фантастика, така и с фентъзито.

Настолни военно-тактически игри

Играчки войници или начин на живот?

Във военните тактически игри, които са известни още като wargames (англ. военна игра), играха почти всички: местим армии от войници в детството, колекционираме модели на танкове и самолети в младостта си. А някои, като автора на тази статия, продължават да се занимават и живеят във военни игри, след като вече са завършили института. Феновете на военните тактически игри попадат в друго измерение, друг свят.

Игри на щаба

Прототипът на съвременните настолни военни игри са тактическите учения на персонала. За първи път те започват да се провеждат през 1860-70 г. По това време размерът на средната европейска армия надхвърля границата от 200 000 души и от финансова гледна точка провеждането на реални учения с участието на истинска армия в тях е равносилно на истинска война за период от 2-3 години. седмици. Никоя държава не беше готова за такива разходи.

В същото време беше необходимо да се разработят различни варианти за нахлуване, контранастъпление и взаимодействие на фронтовете, тъй като без такива изследвания е невъзможно да се изучават методите за водене на глобална война.

Изходът беше очевиден. Щабът на армията, който отговаря за военното планиране, беше разделен на две групи. Тези групи се изолираха една от друга за седмица-две и участваха в отборни военно-тактически игри. Едната група мислеше за врага, втората - за "своята страна". Функциите на арбитър се поемат от посредници - най-опитните военни. Медиаторите разясниха въвеждащата ситуация, проследиха взетите решения, отговориха на въпросите на участниците в играта. Те описват развитието на въображаема ситуация въз основа на таблици за движение на армии, корпуси и дивизии, таблици на доставките и оръжията. Посредниците дори взеха предвид вероятното време, наводнение на реки или суша, проследиха въображаемите движения на полкове и дивизии върху реална карта и разбраха възможните несъответствия. Те винаги решаваха последно - кой печели конкретен случай.

Това не ви ли напомня за нищо? Смея да твърдя, че офицерът-посредник е косвен предшественик на главния лидер в ролева кампания на високо ниво. И целият справочен материал, използван от посредниците, не е нищо друго освен набор от правила. С маси, но засега без красиви снимки.

Уелс не е само автор на "Войната на световете"

До началото на 20-ти век индустрията за производство на войници (или, по-правилно, военни миниатюри) е нараснала толкова много, че можете да си купите кутия с калайдисани воини във всеки голям магазин в Лондон, Берлин, Париж, Санкт Петербург. Петербург или Ню Йорк. На мода бяха така наречените „немски“, Нюрнбергски фигурки, изобразяващи войници от Тридесет години, Седем години и Наполеоновите войни. Но нямаше правила за игра на войници, поне във формата, в която съществуват сега.

Англия традиционно се смята за родното място на военно-тактическите настолни игри. Въпреки факта, че много велики хора са играли "войници" - Наполеон, Александър Суворов, Уинстън Чърчил, Ханс Кристиан Андерсен - англичанинът е този, който обобщава теоретичната основа в началото на 1900 г. публикува две книги, посветени на битките на маса: „Войната на пода“ и „Битките на войници“.

Името на този англичанин беше Хърбърт Уелс – познавате го добре от забележителните научнофантастични романи „Невидимият човек“ и „Машина на времето“. Именно Уелс използва обикновен шестстранен зар, за да брои удари, пропуски, броня и психологически тестовекалаени армии. Ще минат 70 години и неговата система ще стане основа за известната „Вселена на Боен чук“ – световете Warhammerанглийска компания работилница за игри .

Америка като родното място на масовите войни

Две световни войни погребаха игрите играчки войници - имаше твърде много истински битки и смъртни случаи. Но игралната индустрия възобнови работата си през 50-те години - отначало това бяха най-простите модели на войници от Втората световна война, направени от евтина пластмаса. Те бяха предназначени за деца, но все още нямаше разумни и обемни правила.

В своето течение модерна формаполучени военни игри широко използванев САЩ в средата на 60-те години. През 70-те години манията по военните игри, продавани в "кутии" (големи кутии), стана толкова масова, че оттогава "военните игри" са нещо като отличителен белег на "традиционния" начин на живот на янките. Заедно с Холивуд, бейзболни и бродуейски мюзикъли.

Млади хора, запалени по моделизъм и военна история, се обединиха в клубове по интереси. Това движение, първоначално спонтанно, а след това организирано, подкрепено от държавата, даде тласък на появата на фирми, занимаващи се с производството изключително на настолни игри. Американската индустрия пусна производството на "настолни" игри - на първо място това бяха военни игри - и сега десетки компании и хиляди хора участват в този вид бизнес.

През 90-те години започва бумът на военните игри в Европа.

Как се играе военна игра?

Говорейки по-нататък за военните игри, ще имам предвид конкретно комерсиалните военно-стратегически настолни игри от Хълм Авалон, GMT игри, SPIи някои други компании. Основната им разлика от игрите на професионалния персонал е липсата на посредник. Вместо това има правила: от 4 до 300 страници документация, която обикновено трябва да бъде внимателно проучена преди започване на играта.

Противниците използват поставени на масата чипове като армии. Чиповете могат да изглеждат различно в различни игри: от примитивни картонени кръгове до детайлни миниатюри от калай, изобразяващи воин с висока степен на реализъм. Един чип може да представлява военна формация (от взвод до армейска група) или отделен боец.

Противниците се движат на свой ред, като се придържат към инструкциите на правилата. Наръчниците описват специалните способности на представители на различни родове войски игрална маса, техните характеристики, правила за движение, стрелба, ръкопашен бой, щети. Вероятността за действие се изчислява чрез хвърляне на зарове.

Най-слабото място на всички военни игри е обемът на правилата. За да се твърди, че е "реалистичен", наборът от правила трябва да оперира със стотици параметри, да вземе предвид хиляди малки неща и всичко това трябва да бъде натъпкано в една книга (понякога това не успява и пълните правила заемат няколко тома) . Един практичен човек няма да хвърля кубчета двадесет пъти и да извършва диференциални изчисления, за да разбере дали „фаустпатронът“ е ударил своя „KV“ или е рикоширал от кулата. Той иска да играе! Има обаче и супер сложни системи, които се побират на компютър и са предназначени за обсебени, "хардкор" играчи на военни игри.

Всички военни игри имат обща черта- Те маршируване. Но това е очевидно - "в реално време" може да се симулира само на компютър. За удобство ходовете в настолните военни игри са разделени на фази: движение, стрелба, меле и др.

Какво има в кутията?

Военните игри често се сравняват с шах, но това сравнение е пресилено.Прототипът на военните игри е древната индийска тактическа игра Chaturanga, с която се бият индийските раджи. Всеки чип обозначаваше определено откъсване - и изглеждаше така. Кавалерията е изобразявана с фигура на конник, бойните слонове - с фигура на слон; колесница, пехота - подобни фигури. Най-слабата фигура беше самотната фигура на раджата, а най-силната беше фигурата на неговата гвардия, конни ветерани, облечени в брони и стремително препускащи през бойното поле.

Играта се появява около 5 век. AD и показа контрабитка за провинцията. Игра се от четирима души с четири армии, всеки започващ от своята страна на дъската. Всъщност затова се казваше така - "чатур" на индийски - четири, "анга" - част.

Иранците, които играеха късната версия на чатуранги (за двама, на поле от 64 клетки), я нарекоха "шахтуранг" - и след това просто "шах" ("убий шаха" - просто и ясно, отразявайки тактиката и целта на играта: кой ще унищожи пръв вражеския командир - той спечели.) Иранците, като велики математици, взеха и изхвърлиха от играта зарчето, което всеки играч хвърляше преди своя ред, за да определят броя чипове, които можеше да премести. Според иранците случайният фактор само е попречил на играта и я е развалил. Така се появи шахът - и първата военна игра загина. Наистина, на бойното поле факторът случайност решава много (и прави играта непредвидима и интересна) - мъдрите индианци са знаели това.

История или фантазия?

Warhammer Fantasy: черни орки в атака.

Всички съвременни военни игри са разделени на две групи: исторически и неисторически, а последните - на фентъзи, научно-фантастични и ... хумористични.

Настолните битки първоначално са били замислени като симулация на исторически процеси. Всеки може да си представи себе си като Наполеон или Жуков, и кухненска масаизживейте уникален момент на слава, когато врагът тича и тръби за победа!

От само себе си се разбира, че човек, който играе военни игри, се интересува от военна история и знае подробностите за любимата си битка. Обратното също е вярно: интересът към военната история може да дойде от игра с приятел. Обикновено правилата на играта предоставят кратко историческа справка, но винаги искате да знаете повече за битката, която се играе.

"Robotech": първата домашна научнофантастична военна игра.

Тогава човек може да си помисли: ами ако? Първоначално въпросите са от изцяло историческо естество: ами ако Пеърс е можел да бъде на полето Ватерло преди Блюхер? Френските рицари нямаше да бичуват треска и да нападнат англичаните при Креси не вечерта на същия ден, а на следващата сутрин? Мъдрите дизайнери на настолни игри обикновено включват няколко сценария „Ами ако?“ в своя набор от правила.

За много фенове на военните игри подобни отговори не бяха достатъчни - възникна въпросът: "Ами ако всичко се случи в друга вселена?". В края на 60-те години Толкин навлиза в света на историческите военни игри, а след това се появяват научната фантастика и неисторическите игри, въпреки че самите правила всъщност не се различават много от историческите. Но световете на играта се различаваха поразително!

В резултат на популярността на орките, елфите и джуджетата гамата от играчки войници сериозно се разшири. В резултат на това се развиват и компании, произвеждащи миниатюри и военни игри. Това вече не са малки фирми от двама-трима души (с тиражи 100-1000 копия), а корпорации като WizKids или Hasbro (с тираж от 100 хиляди до 1 милион копия), които продават правата върху световете и механиката на игрите на компютърни издатели и холивудски филмови студия с всички сили! Извършват се сложни пазарни проучвания, игрите се тестват в затворени клубове, преди да се появят на рафтовете.

Фентъзито и научната фантастика традиционно са предназначени за младежи от 14 до 30 години (и повече), ние сме лидер и гигант на съвременната индустрия работилница за игри . Е, по-старото поколение продължава мрачно да щурмува Шевардинския редут за стохиляден път, отдавайки почит на традицията.

Една кутия или няколко?

Вторият признак, по който се класифицират военните игри, е оборудването. Игрите се делят на "кутии" и "колекционерски".

В кутияпредлагат на играча всичко необходимо за игра в една кутия ("кутия"): правила, карта, чипове, зарове и маси. Такъв продукт обикновено е посветен на една битка или военна кампания. Най-успешните разработки по-късно са придружени от пускането на нови бойни сценарии и карти, като в този случай те често се разпространяват безплатно на хората, закупили кутията. Цена на бокс (от водещи компании като GMT игри или Хълм Авалон ) - от 35 до 65 долара. Кутиите са удобни с това, че веднага получавате готова игра в ръцете си.

Колекционерскивоенните игри се продават "на части". Отделно - книга с правила, отделно - кутия с чета (или дори чанта със самотен войник). Съгласно този принцип вече споменатите работилница за игри . Удобството се крие във факта, че на играча се предлага да закупи само компонентите на играта, от които самият той се нуждае. Ако нямате намерение да се вписвате в обувките на елфически командир, защо ще плащате за елфическа армия? Достатъчно е да придобиете войските на джуджетата. Но вашият приятел може да фалира на гвардейците на императора, а друг приятел - на оркските единици ...

Командир на взвод или командир?

Третият и най-важен признак, по който се разделят военните игри, е сложността, дълбочината на отразяване на събитията и нивото на командване.

Условно военните игри могат да бъдат разделени на три нива на командване: на ниво отряд и подразделение, на ниво батальон, полк или дивизия и на най-високо ниво, когато играчът контролира армия или група от фронтове. Най-високото ниво не означава "най-трудното" или "най-интересното", напротив, за удобство на играта, това ниво е максимално опростено. Но нивото на отряд или взвод по отношение на общия обем на различните фактори, взети под внимание, може да бъде много трудно. Именно той е оптимално подходящ за игра с миниатюри, когато всеки боец ​​е обозначен на масата с отделна фигура.

Военните игри като ежедневно хоби

Огромен слой от хоби за военни игри е работата по създаването на ваша собствена армия от "войници", които се наричат ​​миниатюри.

Колекционерските военни игри използват пластмасови или метални миниатюри. Фигурите могат да бъдат в различни мащаби: 1/72, 1/300, но най-широко се използват миниатюри с височина 25-32 мм. Те са монтирани на 3-4 войници на една стойка и изобразяват в зависимост от правилата рота, батальон или полк.

Те играят миниатюри или на специални маси с пластмасови шестоъгълници (ако правилата въвеждат условно разделение на територията на "хексове"), или върху оформления на терена, като използват различни версии на правилата и линийките за преместване на фигури и определяне на обхвата на стрелба с пистолет и малки оръжия.

Англо-американски фабрики за отливане на миниатюри, като напр Леярски миниатюри или Миниатюри от стара слава . Те се занимават с производството на войници от "бял метал": това са метални, а не пластмасови войници, които се оценяват по-високо за богатството на детайлите. Разбира се, събирането на армия от войници е дълъг и скъп бизнес (особено рядка фигура може да струва 50-100 долара), но впечатляващо. Английският военен историк, председател на Британското военноисторическо дружество Дейвид Чандлър, специалист по Наполеон, е събрал една от най-големите колекции от военни миниатюри. Събраната от него френска армия се състои от 9 корпуса ( Голямата армия 1805) и заема дължина повече от 30 метра - това е при растеж на войник от 25 мм! Истинските колекционери цял живот събират армиите си.

Един ентусиазиран играч на военни игри е историк, моделист и художник, събрани в едно. За да може един войник от вашата армия да впечатли публиката, миниатюрата първо трябва да бъде сглобена, грундирана и внимателно боядисана. Има много конкурси за рисуване на модели (напр. златен демон). Въпреки появата на пазара на военни игри с фабрично боядисани роботи и войници, рисувани ръчно, всички видове преобразувания все още са високо ценени. външен видминиатюри) и оригинални произведения. За повечето играчи на военни игри колекционирането и рисуването на армии е нещо като изкуство. Една средно голяма армия в магазина струва около 300 долара, а ако е качествена и красиво изрисувана два-три пъти повече.

Ръководство за избор на военна игра

Най-масовата военна игра сред представителите на фентъзи жанра - Warhammer фентъзи битки(производство работилница за игри ). В момента вече е публикувано 6-то издание на правилата, има и руски превод. Детайлният свят на "Warhammer" се появява през 1984 г. под формата на плот ролева игра. По отношение на суровата военна история, WFBПовече приключение, отколкото война. Предназначен за млади фенове WFBпоразява с богатството на цветове, епохи, раси и ... тактическото опростяване на войната на масата.

От една страна, 288 страници с правила ще ви въведат в хода на играта по много подробен и разумен начин. , но се пригответе за факта, че герой, който язди дракон, е много по-опасен от хиляда войници, както трябва да бъде във фантазията. Освен това правилата са балансирани, WFB- това е най-богатата селекция от миниатюри и армии. 15 различни страни и съответно 15 "книги на армиите" (включително вампири, джуджета, горски и тъмни елфи), 3-4 специални героя за всяка армия, най-широк избор от бойни операции - от хвърляне на камъни и стрелички по врага до стрелба по него с оръдия и магия. Правилата за магия, между другото, са най-обмислените от всички фентъзи военни игри. WFBживял, живее и ще живее - можете спокойно да се присъедините към неговите редици! Можете лесно да намерите противници, тъй като има огромна поддръжка за турнири.

За начинаещи и за тези, които не могат да си позволят армия от две-триста миниатюри, както в WFB, мога да препоръчам друга игра от работилница за игри : Властелинът на пръстените(Да, да, базиран е точно на онези книги и филми, за които се сетихте). Лесните правила в много отношения напомнят на бойната част от ролевата игра, а красивите миниатюри точно изобразяват героите във филма. За играта са достатъчни две дузини миниатюри, тъй като това е игра "схватка" (от английското "схватка" - схватка). Този момент косвено е минус: ако на масата има повече от 200 фигури, играта се "забавя". В конфликта има само две страни – Светлите и Тъмните сили, а вие познавате всички бойни единици от книгите на Толкин: от Балрога до елфите и от Роханите до гоблините. работилница за игрище поддържа системата още пет години - напълно достатъчно, за да се насладите на играта достатъчно. Правилата на руски вече са в продажба.

Младата игра MageKnight също експлоатира модерния сега жанр на фентъзи схватките. MageKnight е предназначен за феновете на Magic The Gathering и други игри с карти, защото се продава в "бустери", където вече нарисуваните миниатюри се поставят на случаен принцип. Правилата заемат няколко десетки страници и са достъпни на руски език. основна характеристикаигри - не използва "армейски листове", по време на битка не е нужно да записвате нищо. Всички характеристики се променят на вградените броячи във фигурните стойки. Светът на MageKnight напомня на фантастичната вселена на Arcanum: гномите са въоръжени с барутни пушки, хората произвеждат технолеми... Идеална военна игра за тези, които не обичат да пишат много и също да рисуват фигури.

Руска фирма звездаминалата година издаде Ring of Power - опит за пресичане на "Властелинът на пръстените" с "Warhammer". Но тъй като повечето от комплектите на системата все още са посочени като обявени за пускане и пълноценните правила с цветни корици и илюстрации, както и историята на света, все още са в оформление, ще приемем, че "Пръстенът" има всичко напред. Досега основният плюс на играта е нейната цена и наличност (можете да закупите "Ring" в почти всеки магазин за играчки).

Фантастично

Battletechот FASA - от една страна, класика на жанра, легенда, която е продала милиони копия и е позната от множество компютърни превъплъщения. От друга страна, класически BTвече не се произвежда, но пое щафетата WizKids с новата си игра за ходещ робот мехвойн: Тъмни години.Дизайнът на бойните превозни средства е променен, а самите миниатюри, като играта MageKnight, са произволно опаковани в бустери и боядисани на конвейера. Мнозина обаче бяха отблъснати от играта от опростената бойна механика. Но на руски има правила!

Руските игри в момента са представени само от Robotech, техногенна игра на компанията технолог. Играчът, който изгражда армия, може да включва превозни средстваразлични видове: роботи, танкове, флаери. Играта е едва в началото на своето развитие и затова има само няколко комплекта в продажба. Както обикновено, големият плюс е ниската цена и наличността.

И накрая, Warhammer 40k. Въпреки факта, че това не е точно научна фантастика, а по-скоро космическа опера с барокови елементи, протичаща на фона на далечно мрачно бъдеще, бих си позволил да нарека W40k най-красивата фентъзи военна игра. И не че мечът тук понякога е по-лош от лазерен пистолет и лесно разрязва бронята на танка. Warhammer 40k използва пейзажа от Първата и Втората световна война (тук има дори танкове с форма на диамант!), Има богат избор от миниатюри, оръжия и тактики. О, да, това е тактически най-богатата масивна военна игра!

Свят Warhammer 40kв момента е в процес на разработка, непрекъснато се поддържа от разработчиците и световната кампания Eye of Terror, която се проведе това лято, оказа дълбоко и незабавно въздействие върху бъдещите събития във вселената на играта.

Исторически военни игри

Има толкова много исторически военни игри, че техният преглед може би може да отнеме отделна статия. Като се има предвид, че игрите, базирани на реална история, са донякъде извън интересите на нашето издание, тук ще отбележим само най-добрите : DBA/DBM, Pike&Musket, напреднал водач на отряд, водач на взвод, Битка! Древни битки на WarhammerИ красива играРика Пристли "1644" посветен гражданска войнав Англия. В Русия единственият лидер - Епоха на биткатаот Звезди обхваща човешката история от Александър Велики до Наполеон.

Защо хората играят военни игри?

Най-важното нещо в една военна игра е докосване до военна история, реална историческа или приказна (приказната военна история за военни игри понякога надхвърля в детайли това, което учените пишат за реални събития). Wargame е едновременно дуел на умове и комуникация.

За да играете ще ви трябват опоненти. Около определена игрална система се формира нещо като клуб по интереси. Като правило, след като видите миниатюра, напр. средновековен рицар, тъмен елф или космически морски пехотинец, човекът се влюбва в нея и в играта, към която принадлежи, и започва да събира информация - избира правила, чете фантастика и "армейски книги". След това се изразходват до 100 долара за началната армия, бои и четки и след месец или два войските започват своя боен път. С течение на времето армията ще расте и вече няма да се побира в един полк.

Умението на командира се шлифова в турнири, които се провеждат в клубове или в къщата на приятел. В допълнение към еднодневните турнири се организират дългосрочни кампании, участието в които е сравнимо с чувствата към собствените ви войски в истинска война. Всяка битка се превръща в уникална епична битка.

Ако решите да станете играч на военни игри, пригответе се за факта, че семейството ви може да не разбере вашето „хоби за войници“, а постоянните пътувания с куфари, пълни с миниатюри, ще ви научат да не бъдете тъжни при вида на раздвоена фигура. Но всички нещастия са повече от компенсирани от радостта от победите, натрупването на опит и интересните срещи с хора с подобни мисли. Такъв е животът на играча на военни игри!

Какво има в кутията?

Комплектът на почти всяка "кутийна" военна игра задължително включва карта, като правило, изобразяваща реална зона на зоната от дузина (Ватерло) до сто (Нормандия) квадратни километри, с решетка от шестоъгълници или „хексове“, насложени отгоре. Когато създават карти, авторите на играта използват данни от въздушна фотография, исторически архиви, така че можете да изучавате картата военна история.

Освен това комплектът задължително включва картонени или пластмасови чипове, изобразяващи истински бойни единици, участвали в битка или кампания. Чиповете показват национална принадлежност към определена армия, общата сила на отряда (изразена с една цифра, като се вземат предвид размера на отряда, неговия вид войски, вид оръжие, качество командири), движение (също в една обща фигура, като се вземе предвид методът на движение на единицата), способността да се организира марш или разполагане. Обикновено се посочва и моралът на единицата. главен връзкана тази система са правилата, именно от тях зависи сложността и реализма на играта, както и детайлността на информацията върху чиповете.

Кутията също така съдържа таблици със зарове и модификатори. Различните системи също използват различни зарове – от d100 (стоедричен) и d30 (тридесетстранен) до d10 (декаедър) и d6 (обикновен зар) – последните два са най-разпространени. Масите са разделени на трите най-често срещани групи - движение на единици през различни видове терен, огнена маса и маса за меле. Обикновено играчът хвърля зар и търси в таблицата за меле пресечната точка на две колони - съотношението на силите на атакуващите и защитаващите се единици (6:1, 5:1, 3:2, 1:1, 1:4 и т.н.) и какво падна на горния ръб. Таблицата съдържа резултата, обмислен от разработчиците на играта предварително: нападателят е унищожен, защитникът е дезорганизиран и бяга и т.н. Различни опциии изданията на една и съща игра могат да съдържат различни таблици за сблъсъци.

Настолна игра " морска битка»

За деца на 5-6 години си струва да закупите играта Sea Battle с визуален цветен дизайн. По-добре е да е игра с големи клетки и обемни фигури на кораби, удобни магнитни дъски. По време на пътуване купете настолна игра "Боен кораб" в пътен формат: малка по размер и с жлебове на игралното поле. За да не пада нищо и да не се разпилява, дори и при разклащане.

Класическите версии за ученици и носталгични възрастни са пуснати от The Thing Kingdom.

Да спечелиш битката? Да обърнем историята на Европа с главата надолу? Да, лесно! Достатъчно е да закупите стратегическа настолна игра на желаната тема. В каталога всеки ще намери стратегия по свой вкус. Нека прегледаме секцията и сортираме всичко по хобита.

За да се потопите с глава в света на Средновековието, вземете настолната стратегическа игра от поредицата Carcassonne. Това е класически пример за стратегическо-икономическа игра в антуража на Франция през Средновековието. Най-добре е да започнете с основния набор и да преминете през инкременталните.

Фентъзи светове и битки

Най-голямата селекция от фентъзи и бойни стратегии в хоби свят. Марката предлага както класически военни настолни игри, така и популярни компютърни и фентъзи стратегически игри в нов формат. Повечето от игрите в тези серии са предназначени за 2-6 играчи на възраст над 9 години.

За да улесните избора и закупуването на стратегическа настолна игра за определена възраст, използвайте възрастовия филтър. Можете също така да сортирате игри в каталога, които са интересни само за момичета или само за момчета, или да изберете компромисна опция. Осмелявам се!

Настолна игра "Морска битка"

Една от най-известните и популярни стратегически настолни игри е Sea Battle.
Знаете ли, че "Морска битка" във вида, в който съществува сега, е на повече от половин век? През 1930 г. компанията Starex в Съединените щати започва да произвежда тетрадки за двама играчи. Задачата беше проста - да потопите бойните кораби и разрушителите на врага, преди той да потопи вашите. Но те започнаха да играят Морска битка с малки лодки върху пластмасови дъски едва през 1967 г.

От 1967 г. правилата на играта остават същите. Променен е само дизайна. Модерните настолни игри "Морска битка" се пускат в големи плътни кутии, в куфари с едностранно и двустранно игрално поле, както и във формат на мини-версии за пътуване.

За деца на 5-6 години си струва да закупите играта Sea Battle с визуален цветен дизайн. По-добре е да е игра с големи клетки и обемни фигури на кораби, удобни магнитни дъски. По време на пътуване купете настолна игра "Боен кораб" в пътен формат: малка по размер и с жлебове на игралното поле. За да не пада нищо и да не се разпилява, дори и при разклащане. Класическите версии за ученици и носталгични възрастни са пуснати от The Thing Kingdom.

Исторически, фентъзи и военни стратегически настолни игри

Да спечелиш битката? Да обърнем историята на Европа с главата надолу? Да, лесно! Достатъчно е да закупите стратегическа настолна игра на желаната тема. В каталога всеки ще намери стратегия по свой вкус. Нека прегледаме секцията и сортираме всичко по хобита.

История, биология и др

За да се потопите с глава в света на Средновековието, вземете настолната стратегическа игра от поредицата Carcassonne. Това е класически пример за стратегическо-икономическа игра в антуража на Франция през Средновековието. Най-добре е да започнете с основния набор и да преминете през инкременталните.
Изграждайте, създавайте и управлявайте по голям начин в семейните игри "Settlers" и "Colonials Junior". Също така класически стратегии, но Settlers е малко по-сложен, така че е по-добре да ги купувате за семейни събирания с деца над 10 години. „Колониалистите“ е по-прост: децата в начална училищна възраст могат лесно да разберат правилата.
Ако пресечете историята с биологията и всичко заедно с теорията на Чарлз Дарвин, ще получите "Еволюция" - една от най-добрите стратегии за преподаване. Създаден, между другото, от учител по биология. Играейки Evolution, ще се научите да отглеждате хриле, да променяте цвета си, да поглъщате безсрамно съперници, да отхвърляте опашката си - правете всичко, за да оцелеете и да разширите запасите си от храна.

Фентъзи светове и битки

Hobby World има най-голямата селекция от фентъзи и бойни стратегии. Марката предлага както класически военни настолни игри, така и популярни компютърни и фентъзи стратегически игри в нов формат. Повечето от игрите в тези серии са предназначени за 2-6 играчи на възраст над 9 години.
За да улесните избора и закупуването на стратегическа настолна игра за определена възраст, използвайте възрастовия филтър. Можете също така да сортирате игри в каталога, които са интересни само за момичета или само за момчета, или да изберете компромисна опция.
Брой играчи (и оптимален): 2 (2)
Трудност на усвояване: Високо
Време за подготовка: повече от 15 минути
Време за купон: до 3 часа или повече

Настолните тактически игри за Втората световна война са пъстра компания. В едната крайност е серията Memoir 44 с елементарни принципи и бързи игри. От друга страна, има многобройни военни игри, които, когато се разгърнат, приличат преди всичко на щабна карта на военните действия. Някъде по средата – Tide of Iron с дълбоки правила, драматични битки и качествени миниатюри. Именно с този признат авторитет се конкурира местното развитие: системата за правила на Изкуството на тактиката, на която Summer 1941 е частна идея.

Предната част е клетка и този, който влезе в нея,
Трябва да опъна нервите си, за да чакам какво ще се случи с него по-нататък.
Седим зад решетки, чиито решетки са траектории на снаряди;
живеем в напрегнато очакване на неизвестното.
Отдадени сме на случайността.
Ерих-Мария Ремарк, „На западен фронтняма промяна"


Представете си за секунда битката от Втората световна война. Германски танков взвод, придружен от пехота, настъпва към отбранителните позиции на руснаците. Защитниците бяха добре укрепени: земята беше осеяна с окопи, на стратегически ключов хълм беше издигнат бункер, на подходите имаше противотанкови таралежи и огради от бодлива тел. Настъплението на пехотата е задържано от минохвъргачки, които са заели позиция зад малък храсталак. Те се насочват към целта от щабни офицери, които са се укрили близо до огневата линия, придружени от радисти. Отрядът, възнамеряващ да отиде от фланга, се приземи право в минното поле. Руснаците май са добре. Но щурмът продължава дълго време, боеприпасите на защитниците са на привършване, а врагът се снабдява от цял ​​конвой камиони. Ревът на противотанковите оръдия спира и осмелените германци преминават в решителна атака. Всичко това – до детайлите – вече е възможно в настолната игра.

Пред нас е почти независим работен плот. Защо само почти? И това е много просто - богатството от възможности е малко тясно в рамките на един комплект. Често в сценарии, които предлагат набиране на армия по искане на играча, посоченият брой точки е толкова висок, че всички единици, които са в кутията, влизат в битка.

Предимството на новите служители е лесно да се наемат. Ако играчите искат да преминат от малки схватки, включващи две дузини отряда, до мащабни битки, на тяхно разположение - допълнителни комплекти. Засега те са ограничени до малки и бюджетни кутии с индивидуални отряди, повечето вече намерени в оригиналната селекция. Но ако играта продължи да се развива, нови участници и дори страни в конфликта не са далеч.

Когато започнете игра за първи път, важно е да сте търпеливи. Моделите, въпреки всичките си външни прелести, са сглобяеми и понякога включват много малки детайли. Освен това изучаването на правилата отнема доста впечатляващо време. Но в крайна сметка играта си заслужава свещта: системата е доста ясна и най-важното - дълбока. Има къде да се обърнете и да покажете своя тактически гений.


Нещо, но оставянето на кубчетата по време на играта ще бъде повече от веднъж. Атаката отчита четири основни показателя.

Ефективността зависи от това кой кого напада. Една и съща единица е бич за някого, а за някой - като сачма за слон. Така че минохвъргачките за танк са празна фраза, а обикновената пехота е опасна само ако се приближи.

Силата на атаката, тоест броят на хвърлените зарове, зависи от вида на единицата и нейния размер. Те претърпяха загуби - взводът започна да се бие по-зле. Това е особено забележимо в случая с пехотата: когато едната половина е убита, втората става почти безпомощна.


Разстоянието до целта влияе върху точността. По-лесно е да се удари отблизо и затова много резултати от хвърляния се считат за успешни. На максималната дистанция само хвърлените винаги се считат за успехи.

След нанасяне на щетите индикаторът за защита на единицата се изважда от тях, отразявайки нейната подготовка и дебелина на бронята. След това една единица сила за всеки удар най-накрая се задрасква от картата и се прави проверка на морала.


И всичко това - без да се брои изобилието от възможни модификатори, специални условия и влиянието на морала! Но е важно да се разбере, че вече във втората игра много парчета се добавят към една картина и мисленето се премества от нивото на кубчетата към реалностите на войната. Механиката е логична и следователно бързо се асимилира.

Създавайки Art of Tactic, разработчиците на първо място си поставиха за цел да постигнат едновременни ходове и успяха. В резултат на това имаме доста тромава, но несравнима система. Всяка единица на полето отговаря на характерна карта. От предната страна показва всички показатели на отлепването. Задната служи за поставяне на задачи на хода.

На всички отбори са присвоени номера, които са написани на техните карти с маркер, от които има два включени в играта. По време на фазата на нареждане опонентите тайно отбелязват какво ще направят подчинените им този път. Когато и двамата са готови, играчите започват да действат на свой ред, отваряйки единица след единица. В края на хода знаците се изтриват лесно и могат да се дават нови заповеди.

Дори най-простите единици, като пехотна единица, имат дузина възможни заповеди. Какво можем да кажем за сапьорите, магьосниците от всички професии? Отначало е време да се объркате, особено поради изобилието от икони. Но всъщност всичко е интуитивно: просто помислете какво би могло да направи такова откъсване в действителност. Бъдете сигурни, той ще може да направи това в играта и в рамките на механиката всяко решение ще бъде значимо. Ако искате, единицата тихо ще чака в засада приближаващия враг. Ако искате, ще отиде до резервоара с гранати. Ако, разбира се, войниците имат достатъчно дух.

В допълнение към набора от правила, на играчите се предоставя и книга със сценарии. Разбира се, можете да играете обичайните схватки, като се споразумеете за техния мащаб и въведете, например, контролни точки. Но битките, съставени от разработчиците, определено заслужават внимание.

Осемте сценария, включени в стартовия комплект, играят върху най-често срещаните военни сюжети. Тук е защитата на моста с постепенно приближаване на подкрепления и битката за стратегическа височинаи се бийте за града. Има дузина подходи към всяка битка. Има само една уловка: някои сюжети са ясно предназначени да разширят базовите армии.

Когато книгата се играе, преиграва, официалният сайт на играта е на ваше разположение. Предишните колекционерски миниатюри, по-специално фентъзи Ring of Rule, не получиха необходимата подкрепа от Zvezda и изчезнаха с времето. За щастие, в случая с Art of Tactic бъдещето изглежда по-светло. Един успешно стартиран проект живее, развива се и вече гледа към Европа.






Очарование 3
достойнствотолкова къси, толкова дълги части си заслужават различен филм за войната
недостатъцибазовият комплект не е достатъчен, за да отключи пълния потенциал на играта
Взаимодействие 3
достойнствоедновременни ходове, всички възможности за остра конфронтация
недостатъцис една-единствена карта за поръчка нещата ще вървят още по-бързо
Проучване 2
достойнствотактическа дълбочина без тежест и задръствания
недостатъцине всички сценарии се припомнят, има много груби ръбове в правилата
Атмосфера 2
достойнствосистемата е благоприятна за запомнящи се игри
недостатъцичетите са безлични, сценариите са условни
Качество 3
достойнствоизключителни миниатюри, бюджет
недостатъцикутията не е подходяща за съхранение на модели, време за сглобяване

Присъда: Все още е рядък случай, когато местен разработчикуспя да създаде международен проект. Много от находките са наистина свежи, а системата като цяло, въпреки че изисква редица пачове, позволява разгръщане на тактическите умения на играчите.

Руският език няма добре развита и стандартизирана терминология за различните игрови жанрове, която присъства на Запад. Ето защо, за начало, ще определим какво ще се разбира в статията под думата "военно-тактически".

Военно означава, че действието се развива в определена война. Тактически означава, че действието се извършва не на стратегическо, а на оперативно ниво. Ние не превземаме държави и континенти, не планираме войни и кампании. Ние участваме в операции (битки), които започват с предварително зададено подреждане на силите и изискват изпълнението на определени задачи, тоест те са само част от войната, чиито причини и основни действия остават зад кулисите.

Има военни игри, които не са тактически, като глобалните военни игри. Има невоенни тактически игри като "шутъри" ( „Doom: Настолната игра“) или "търсачи на подземия" ( Слизане: Пътувания в тъмното ). Следователно и двете определения са важни за обозначаването на въпросния жанр.

Действието се извършва с помощта на бойни единици, символизиращи отряди от няколко души до големи военни формирования. Броят на тези единици (единици) обикновено е от 10 до 20 броя. Войските обикновено се определят от самото начало, но са възможни подкрепления с напредването на играта.

Игралното поле обикновено е шестоъгълно, т.е. разделено на шестоъгълници. Хексовете са много по-добри за тактика от квадратите. Полето е или модулно (съставено от няколко по-малки полета), или стандартен размер, но с възможност за моделиране на пейзажа с помощта на картонени шестограми, насложени върху полето, изобразяващи гори, хълмове, села, реки и др. Защо полето трябва да бъде персонализирано? Тъй като тактическите военни игри обикновено не са симулации на една конкретна битка, а цели игрови системи с множество сценарии в базовата кутия и обширни опции за разширение.

На пазара има приличен брой военни тактически настолни игри и е трудно за необучен играч да направи правилен избор. И изборът е важен, защото за разлика от обикновените настолни игри, игрите в които по правило се побират в час и половина, дори най-простите тактически военни настолни игри могат да се играят няколко часа подред. Само базовите комплекти могат да съдържат 6-10 сценария, един час или повече всеки, без добавките. И допълненията към тактическите военни игри обикновено се пускат много.

Веднага ще направя резервация, че темата е твърде дълбока за една статия, така че ще поставим определени ограничения за избора на игри в статията. Играта трябва да е добре известна, популярна, не твърде стара. Прегледът ще включва игри с трудност от начинаещи до средни и красив дизайн с пластмасови миниатюри на войски - „хардкор играчи“, които предпочитат да местят парчета картон в игри с чудовищни ​​правила и така самите те знаят какво да играят.

Първият представител на жанра - . Много популярна иградо голяма степен поради своята простота. Издаден през 2004 г. от Дни на чудоот Ричард Борг. Тема на играта - Втора Световна война. Въз основа на системата Командване и цветове, който послужи за основа на общо пет игри. Характеристики на системата - лекота на правилата, поле от 9 x 13 хекса, разделено на ляв фланг, център и десен фланг. Поръчките се дават чрез избиране на една от картите в ръка. В повечето случаи картите позволяват една или повече единици от определен сектор да бъдат подобни.

Отрядите са разделени на пехота, танкове и артилерия. За увеличаване на забавлението, както и за удобно изчисляване на "живота" на единиците, фигурите са поставени в групи. По 4 за пехотата, 3 за танковете и 2 за артилерията. Единицата се премахва от полето, когато последната фигура бъде убита, но силата на атака на единицата не намалява с намаляване на броя.

Предимствата на играта са в нейния красив (макар и леко карамелен) дизайн и достъпност за всеки. Можете да обясните правилата дори на дете в предучилищна възраст, ако знае как да брои поне малко. В същото време за играта са пуснати много добавки, които значително усложняват геймплея. Дори в базовия комплект има цели 16 сценария.

недостатъци. Твърде много произволност (карти, умножени по зарове) прави невъзможно да се направят ясни планове за няколко хода напред. Целите на повечето сценарии са просто да печелите точки чрез изхвърляне на единици от терена. Дори когато има допълнителни задачи под формата на превземане на определени гексове, е по-лесно да се свалят вражески войски в изгоден сектор на фронта. Тъй като ходът се състои от изиграване на една карта, играчът с числено предимство не може наистина да я използва. С една дума, всичко се прави така, че детето да има шанс да победи родителите си.

Но като цяло играта е много успешна. Важното е, че с голям избор от не по-малко успешни допълнения, чийто брой отдавна надхвърля всички разумни граници. , вероятно най-популярната сред игрите от това ревю. Но да продължим.

Играта има интересна история. Издаден през 2006 г. от Дни на чудокато фантазия "Мемоари", по-късно играта беше изкупена от компанията Фантастични игри с полети. Но новият собственик поради различни икономически причини не успя да преиздаде базовата версия на играта в необходимите количества и наводнява пазара с добавки в условия, при които базата е почти невъзможна за получаване.

Минаха две години оттогава Фантастични игри с полетипридоби пълни права върху военно-тактическата игра. През изминалата година бяха пуснати много. малки разширения, но дългоочакваното завръщане на базовия комплект на играта не се състоя. Глава FFGКристиан Петерсен обясни, че при същия състав новият базов комплект ще поскъпне. Тъй като не можете да получите нови играчи без него, FFGреши да предприеме отчаяна стъпка: да инвестира в непродадени френски копия на играта англоезични карти и бележки и да ги пусне на пазара. Такива френски комплекти ще бъдат доставени със специален стикер. Към френското издание на основния комплект, който беше преопакован за по-нататъшна продажба на англоговорящи играчи, днес ще се присъединят няколко редки разширения на играта: Goblin Skirmishers, Гоблин Мародери, Батальон на джуджетата, Шотландски войниИ Стогодишната война. Както в случая с основната игра, част от материалите за разширението ще бъдат публикувани на официалния уебсайт FFGв електронен вид, а самите кутии ще се продават със стикер, напомнящ за това.

Въз основа на същата система Командване и цветове, но малко по-сложно. Тъй като действието се развива в приказен свят, ръкопашният бой зае мястото на схватките. Видовете единици, а оттам и разнообразието от пластмасови фигури, станаха забележимо по-големи. Появиха се герои и трудни за убиване митични същества. Сякаш за компенсиране на намалената произволност, в играта бяха въведени допълнителни незадължителни правила на магията. За тези, които не харесват, когато огнена вихрушка, която внезапно се появява, изведнъж покоси половината от войските, е по-добре да играят без нея. Като цяло, ако простотата ви подхожда "Мемоари", но уморен от Втората световна война, това е, от което се нуждаете. Разбира се, ако можете да намерите играта в магазините...

И ако Втората световна война не е уморена, а уморена от примитивност и абстрактност? Тогава, ако не се страхувате от сложни правила и дълги игри, трябва да разгледате по-отблизо Tide Of Iron.

Издаване 2007 г., издател FFG(същия, който купих). Самият основател работи върху играта FFG, Кристиан Петерсен, заедно с най-добрите дизайнери на компанията. Същността на играта е да предаде тактиката на Втората световна война възможно най-реалистична, но без излишно усложняване, и да примами играчите с великолепни миниатюри на военно оборудване.

Като цяло всичко се получи. Тази зима ще бъде третото голямо разширение на играта и ToIще се похвали с богат набор от руски войски - освен американците, британците и германците. Вече има повече от дузина видове само немски танкове! И тогава има джипове, камиони, артилерия, тежки картечници... Оборудването се различава не само по външен вид, но и по производителност.

Как се играе всичко? Полето на играта е модулно, до 12 части, по-големи от в "Мемоари". Тактиката и планирането в играта са по-дълбоки. По време на курса трябва да ходите с всичките си единици - кардинална разлика от и Бателор. Пехотата все още се състои от части от 4 фигури, но превозните средства са представени от отделни миниатюри. Подробностите на битките могат да бъдат оценени, например, ако е възможно, не само нокаутирайте, но и повредете вражески танк, което ще повлияе на неговата бойна ефективност и маневреност.

По-големият мащаб и детайлност се отразиха на дължината на сценариите – до три часа всеки. За съжаление има само 6 сценария в базовия комплект и не всички от тях са добре балансирани. В допълнение, сценариите са по-обмислени и определено количество може да бъде изтеглено от официалния уебсайт на играта. Обобщавайки, можем да кажем, че − най-добрата комбинациязрелищна поява и разработка на тактиката на Втората световна война.

Остава да споменем две новости от тази година от Фантастични игри с полети- И .

Заменя себе си като флагман на тактическите военни игри в фантастичен свят. Послепис на кутията „Бойна игра“подведе мнозина, че играта е базирана на система Командване и цветове, но не е. Играта има различен разработчик, Робърт Коба, и напълно различни механики, по-сходни по сложност с, отколкото с.

Сюжетът на играта се основава на произведенията на писателя Джордж Мартин от цикъла "Песен за огън и лед". Късно средновековие в измислен свят, където магията присъства в строго хомеопатични дози (което всъщност е добре, ако си спомняте небалансираната магия от). Разнообразие от пехотни и кавалерийски единици, предимно ръкопашен бой, 11 x 15 шестнадесетична немодулна карта, 10 сценария. Като цяло оборудването е по-лошо от това на, но вече са обявени две допълнения с нови фигури, жетони и други неща. Но самите миниатюри са по-подробни. За съжаление, фигурките трябва да се залепят за самите основи, което значително увеличава времето, необходимо за стартиране на първата игра.

Досега в играта има само две противоположни армии, Старк и Ланистър. Но със сигурност в бъдеще ще има нови воюващи страни. Интересна възможност за запалване на пожари и присъствието на герои под формата на независими единици с командни способности.

Запълване на празнината между ръкопашния бой на средновековните битки и механизираните битки на 20-ти век. Има близък бой с участието на пехота и кавалерия, но има и схватки и артилерийски залпове. Играта е дело на италианските разработчици на компанията Nexus игри, но на английски езикго освобождава FFG. Предимството на играта са прекрасни миниатюри в мащаб 1:72, произведени от известните Италери. За съжаление, както във всички други игри, за истинско забавление игражелателно е да ги боядисате. Е, поне не е нужно да го залепвате за подложките. Но оръжията преди първата игра все още ще трябва да бъдат залепени заедно от части.

Играта има всичко, което се очаква от Napoleonics - формации в линия и в каре, известни командири от онази епоха, точна историческа кореспонденция в единиците, представени на бойното поле и техните униформи, и много повече. Всичко това се играе на модулна карта: има само 4 части от картата, но размерите вече са доста впечатляващи. И обещават да станат още по-впечатляващи с пускането на допълнения (чакаме руската армия с Кутузов и Багратион). В базовия набор има 10 сценария, някои от които са комбинирани в 2 кампании. Те играят, може би, по-дълго, отколкото в, приблизително на ниво.

Последна дума

Така се оказва, че всяка от описаните по-горе игри има своите ярки предимства. Всичко зависи от предпочитанията в темата (кой е по-близо до залповете на танковите оръдия и на кого - яростни битки с мечове) и сложността на правилата. Но като цяло всички тези игри са в състояние да доставят много забавление и да озарят дългите есенни и зимни вечери.

Можете да завършите с думи, които допълват описанието на всеки сценарий от игрите в поредицата Командване и цветове:

Бойното поле е пред вас, пътищата за напредък са начертани и вие сте начело. Останалото е история.

Статията използва рекламни илюстрации от официалните уебсайтове на Fantasy Flight Games и Days of Wonder. Написана статияМаксим Симонов (ColdFire)специално за Tesera.

С идването на нацистите на власт в Германия започва цялостна пропаганда на техните мирогледи. Особено се наблягаше на възпитанието и „обработката” на децата. Сега те започнаха да се интересуват от военни дела, бойни самолети и кораби. Дори настолните игри се превърнаха в „инструмент“ за обучение на млади патриоти, войници, антисемити.




По време на Втората световна война детските настолни игри се превръщат във форма на пропаганда. Тези визуални обекти са били използвани за духовно обучение, военно обучение и обществено образование. Нацистите повдигнаха ентусиазма на децата, запознаха ги с военните дела, научиха ги как да се държат по време на бомбардировка, насадиха антисемитизъм и чувство за расово превъзходство.





От началото на 30-те години на миналия век членовете на Хитлерската младеж, „хитлерската младеж“, се състезават, докато играят. Хвърляха зара и „завоюваха“ територии, „изгониха евреите“.







С настъпването на Втората световна война военните игри стават популярни. Децата започнаха да "обграждат" Великобритания, използвайки самолетни чипове и подводници. Символите на антисемитизма и смъртта също бяха широко използвани. Дори и да няма пряко подбуждане към насилие, децата и юношите приемат, че то е навсякъде около тях.







Темата беше много различна. В една от игрите беше необходимо да се поздрави Хитлер, в други беше необходимо да се свалят съюзнически самолети със зенитни оръдия, да се проправи път на немски парашутистзад вражеските позиции, блокирайте вражеските радио предавания в ефир. Така, както е написано в инструкциите, "по-дълбокият смисъл на играта се крие в постоянната бдителност на ума и защитата на Родината."

Дъските за настолни игри често изобразяваха войници, прегръщащи близките си, опожарени села, събиращи евреи.


Докато войната се проточваше, признаци на параноя и песимизъм започнаха все повече да се появяват на немските игрални дъски. Те предупредиха за появата на шпиони и опасност от въздушни бомбардировки. Свързани игри ежедневието, научиха как да се държат по време и след въздушни нападения, как да гасят пожари, да разчистват развалините и да възстановяват къщи. И всичко това можеше да се направи, докато се чакаше в мазетата на бомбардировките.

Качеството на материалите също е влошено. През 1942 г. производителите започват да правят евтини хартиени фигури вместо метални или пластмасови парчета. Игрите изглеждаха като индикатор за германската икономика, която неотклонно вървеше към поражение във войната.

И половин век преди това в Руската империя беше популярно съвсем различно забавление.